Imorgon kommer nya hästen :)

Åhh vad spännande det ska bli att hämta hem Samita. Hon kan vara lite svår att lasta enligt ägaren så håll tummarna att hon känner för att kliva in i transporten lite kvickt. Hon är bara ovan, har stått länge hos uppfödaren och sin mamma och inte gjort sådana saker särskilt mycket. Med lite träning blir det nog en baggis. Kul, kul :)

Men vad jag saknar Sixten...tänkte på honom idag och grät lite faktiskt. Jag undrar om jag kommer att hitta en häst som honom igen. Han var så speciell, min drömhäst. Vacker och så rolig att rida. Ville alltid göra sitt bästa. Tror inte riktigt att jag fattat att han är borta..

Vattkoppor fy

Lilltjejen har fått vattkoppor och har massor av prickar till och med i öronen och hårbotten. Hon sover dåligt och är ledsen på nätterna pga att det kliar. Hon sover på sin höjd en timme i stöten. Stackars lillis, vad frusterande det är att inte kunna hjälpa :(
Ringde vårdcentralen och de tipsade om en salva: Xylocain som vi som tur var hade hemma. Den ska vara smärtlindrande och tjohej efter lite salva på blåsorna sover Matilda så gott så gott. Synd vi inte visste om detta redan inatt (morr).

Matilda har nu lärt sig öppna ytterdörren och rymmer titt som tätt ut i friheten eftersom vi bor i radhus. Det är inge bra tycker vi. Så nu i helgen har vi satt stopp för hennes rymmar iver genom att sätta upp en grind på framsidan. Ha! Min händige hemmafixarman (ironi) fixade ihop en på bara några timmar (utan att skada sig som han brukar*). Skönt, nu kan man få sitta kvar i solstolen mer än någon minut i taget och slippa jaga liten tjej och det är ju inte fel :)

*När terassen på framsidan byggdes lyckades maken få en geting fastklämd i naveln och blev stucken/skrämd och snubblade över reglarna som han satt upp. Detta resulterade i att han skrapade upp ena armen och fick ett stort och smärtsamt ytligt sår. Det finns mer anekdoter att förtälja men jag tror jag sparar de historierna till en annan gång.
 





Ska få låna Samita

Har hittat en foderhäst på annons som är halvsyster till Sixten, de har samma pappa! Har provridit henne och hon har gått igenom veterinärbesiktningen så nu är allt i princip klappat och klart :)
Ska hämta hem henne onsdag nästa vecka.

Hon är svettfux, 1,62 i mkh och född 2003. Hon är inte i full kondition och styrka just nu men när hon fått det hoppas jag på att vi ska träna och tävla i både hopp och dressyr. Det ska bli så roligt!


Nu är det gjort

Fy vad jobbigt det har varit och är fortfarande även om det känns lite bättre idag. Igår togs han bort min älskade fina häst. Jag mådde så dåligt, speciellt timmarna före. Stallägaren ställde upp och tog hand om alltihop. Är så tacksam att jag slapp vara med, hade nog inte fixat det. På kvällen innan var jag där och tog farväl. Nu vill jag bara minnas det roliga vi haft ihop.

Avsked

Jag är så bedrövad och ledsen så jag inte vet vad jag ska ta mig till. Igår var jag med Sixten på kliniken och tyvärr var han precis lika halt som sist...Fick beskedet jag bävat för, han blev utdömd. Nu har vi gjort vad vi kunnat, behandlat och låtit honom vila i många veckor och det blev inte ett dugg bättre. Jag märker på Sixten att han inte ens vill gå när man är ute med honom, det gör förmodligen för ont. 

Fyllde i alla papper till försäkringsbolaget på kliniken och veterinären skulle bifoga journalerna. Tur att maken var med så jag hade någon att krama och få tröst av. Grät hela dan och var nog i chock för jag frös och blev helt slut mentalt. Nästa vecka ska det ske, det känns så tungt... 

Matilda och katten



Hallå vart ska du vänta på mig!



Titta! Titta! Titta!



Lek med pinne

Påsklunch med Fia och Fredde

Åhh vad mycket gott vi åt idag med våra gäster Fia och Fredde. Jag gjorde en grekisk paj för första gången med oliver, fetaost, gul lök, vitlök och gul paprika som blev jättegod. Vi tryckte även i oss lax, sill, köttbullar, ägghalvor och annat smaskigt. Efter kaffet blev det långpromenad i det fina vädret och Matilda somnade i vagnen. Annars är hon inte så förtjust i att åka vagn just nu utan går hellre.  Långfredag jaha, jag tycker att den här dagen gick lika snabbt som alla andra dagar:)
Promenad i vårsolen!

Bokat återbesök 16 april

16:e åker jag med Sixten på återbesök igen till hästkliniken. Då trodde veterinären att hon kunde säga lite mer exakt hur prognosen framåt ser ut beroende på om han är ohalt eller ej.  Vad för slags träning och intensitet han kan hålla för.  Vi har iallafall börjat med promenader vid hand i måndags, en kvart om dan. Han går i vanlig hage också. På lördag tänkte jag börja varva med att sitta upp och rida också vilket vet. tyckte. Pålle har vilat i 7 veckor nu så det ska bli roligt att få rida lite även om det bara blir promenadtakt och korta turer. Våren är här och nu vill man verkligen kunna njuta av det fina vädret från hästryggen :)

RSS 2.0