Lördag

Blä vad tungt allt känns nu...Matilda är magsjuk igen och maken kom hem i förrgår efter två nätter på Danderyds sjukhus. Han har haft njurbäckeninflammation och var riktigt risig och är fortfarande inte helt bra. De fick rena hans blod för bakterierna hade börjat satt sig på njurarna. Ont gör det att ha detta och hög feber hade han. Dessutom har han nog tyvärr drabbats av lillans magsjuka på det. Än så länge känner jag mig frisk och Isak också..peppar, peppar...


Börjar sakta sjunka in

Ja vad ska man säga. Har väl förstått att det här med hästen verkligen inte ser ljust ut. Funderar en del på vad som ska hända nu och framöver. Ringde och pratade med veterinären i förrgår som tog hand om Sixten första gången han blev dålig.  Frågade henne vad hon trodde var rimligt att hoppas på framtiden och hon trodde väl kanske inte att det var någon idé att försöka köra igång som förut, alltså med mer intensiv träning. Blir han frisk från inflammationerna kan han gå som promenadhäst med lite lättare träning och kanske hålla för det. 

Det är ju inte alls vad jag vill. Jag vill ju träna och tävla. Kanske får jag försöka hitta ett nytt hem åt Sixten om och när han blir bra, blir han inte bra så  finns det kanske inte så mycket mer att göra för honom. Vill inte tänka på det, det är för sorgligt.

Klinikbesöket idag med pålle

Jag och Päivi var med Sixten på hästkliniken idag för hältutredning. Fick bekräftat vad jag  har känt,  han är halt på vänster framben 1-2 grader på böjt spår i vänster varv. Visade även 1 gradig hälta i sitt spattben dvs höger bak i samma varv. Vi var där klockan nio på morgonen och åkte därifrån strax efter två, en lång dag är så trött. Veterinären började med att släcka hältor och sen röntgades han och sen sprutades han med Cortizon. Är ordinerad antiinflammatoriskt också och vila med promenader för hand till återbesöket om 3 veckor. Glädjande nog visade röntgen bara det gamla vanliga och inget nytt negativt. Spatten såg mer utläkt ut än tidigare och det är positivt.  Hoppas att han repar sig fort!

Matilda dansar till vad som helst...

Hi,hi det var så roligt när jag var med Matilda på lättakuten häromdagen för hennes feber/snuva. Medan vi väntade i väntrummet och entrén höll några byggjobbare på att snickra. Lilltjejen började vicka på rumpan och dansa till hammarslagen och diggade loss och såg allmänt glad ut. Då kom en kvinnlig läkare och sa "att jaha här står du och dansar till oljudet" och skrattade. Jodå hon har minsann rytmen i blodet...

Bokat tid på kliniken...

Red igår igen en liten stund efter några dagars vila för att kolla om Sixten kändes bättre i sitt vänstra framben.  Tyvärr så kändes det nästan ännu värre än förut, han gick riktigt orent. Nu har han haltat i tio dagar så imorse ringde jag och bokade tid på kliniken och fick en tid på lördag morgon. Bra att de börjat ha lördagsöppet! Det är så svårt att få med sig någon som kan hjälpa till på vardagarna och jag har inte tränat nog på att lasta själv. Men det skulle säkert gå bra det med och speciellt om det finns hö i transporten så skulle nog pållen snällt stå kvar medan jag sätter mellanväggen och bakbommen på plats.

Helgen

Både maken och Matilda verkar ha fått något virus och för lillans del har det orsakat falsk krupp. Det är något nytt för oss men det låter konstigt när de andas in, som luftrörskatarr ungefär. Hon har haft feber sen i torsdags och natten mot lördagen lät hon sådär konstigt och sov dåligt så vi åkte in till Danderyd på lördag morgon. Läkaren sa var det var och att det inte fanns något att göra mer än att ge Betapred och vänta så får de gå över av sig självt. När anfallen kommer ska man vädra alternativt gå ut med barnet i kall och gärna fuktig luft.

Niclas har öroninflammation och det har han aldrig haft förut så han förstod inte alls varför det kändes som knivar skar i öronen och jag sa att du får nog ta och gå och kolla det där. Sagt och gjort han gick till husläkaren som sa att han hade det.

Som om inte allt detta trista var nog har Sixten blivit halt också och har varit det i nästan en vecka. Det märks mest på böjt spår i vänster varv så jag tror att det är vänster framben. Han får vila ytterligare några dar så går det säkert över.


Tävlingen idag!!!

Den här dagen blev hur kaotisk som helst men slutade bra ändå :)
Det började med att jag på vägen till tävlingen snopet kom på att jag glömt tävlingskavajen hemma. Morr. Är osäker på om man får starta i skjorta om det inte är varmt väder förstås för då brukar det gå bra. Men +1 var nog inte tillräckligt varmt ändå. Ringde Nina helt förvirrad eftersom jag trodde att hon bodde kvar i Bandhagen som ligger nära Farsta Ridskola fast hon flyttade till Solna för typ ett år sen.  Hon kanske hade en kavaj jag kunde låna eftersom hon tävlat mycket. Hon befann sig i Solna centrum så det skulle ju aldrig funka. Ringde maken och bad honom komma med kavajen, tänkte att han kanske skulle hinna iallafall. En nätt liten resa på 5 mil sådär...

Miss nr 2: Jag hade beräknat starttiden helt galet så när jag och Martina (och Sixten förstås) kom fram till tävlingen hade jag 3 ekipage innan det var min tur. Alltså ungefär 15 minuter att ta ut hästen, klä på och rida fram!!! Blev uppläxad av överdomaren som undrade hur jag kunde vara så ansvarslös och komma så sent osv, osv. Jag sa att "du har helt rätt men det inträffade lite oförutsedda saker och dessutom är jag inte särskilt rutinerad på att tävla". Efter mycket om och men och räknade från funktionärer och den sura (men snälla) överdomaren tilläts jag starta iallafall sist av alla. Yes, då hade vi inte åkt förgäves. Kavajen kom i tid, lycka.



Han var så duktig på tävlingen fast hörnen var ganska läskiga så hörnpasseringarna blev sådär. Sen stod han inte riktigt still i en av halterna så det drog ner resultatet lite. Det var en LC:1 och vi fick 57,04 %. Det var faktiskt vår första tävling ever som ekipage och det gick bättre än jag vågats hoppas på. Jätteroligt. 


Imorgon är det dags...

Dressyrtävlingen ja, det är det som händer imorgon. Det ska bli så roligt. Är inte speciellt nervös faktiskt, har inte tid att vara det och det är ganska skönt. Det är så mycket som ska göras hela tiden hemma och med barnen och i stallet. Idag ska jag feja lite extra: putsa och smörja utrustningen, försöka få min vita och kissgula häst lite mer vit samt se till att allt blir packat. Licensen har jag inte fått än men jag tror att kvittot räcker som bevis. Grönt kort och Sixtens pass måste också med. Martina ska med och hon ska fota lite så jag kommer att lägga upp några foton här på bloggen efteråt.


Tävling på söndag

Nu har startlistan kommit ut för dressyrtävlingen på söndag och jag är med på den. Kul! Var och inhandlade tävlingsskjorta idag och ett svansskydd till hästen.  Han skaver alltid svansroten när han åker transport och det blir så fult. Tränade igår för Lisa på programmet och det gick megabra.

Matilda öroninflammation

I söndags natt vaknade lilltjejen klockan fyra på morgonen med feber och ville inte somna om trots Alvedon. Hon var så ledsen så vi förstod att hon säkert hade ont och vi misstänkte öronen eftersom hon även är förkyld. Beställde tid på lättakuten på förmiddagen och doktorn sa att det var tur att vi kommit in för trumhinnorna buktade mycket med risk för att de skulle spricka. Han skrev ut antibiotika och tyckte att vi så snabbt som möjligt skulle få i henne första dosen. Det gör ju så ont att ha öroninflammation, det minns man med fasa från när man själv var barn. Skönt att hon redan är bättre :)

RSS 2.0