Serpentiner är svårt!

Red lektion igår och han var svårare än vanligt att få ihop. Pga sjukdom hemma har jag inte hunnit rida på en vecka men andra har ridit honom istället. Men han "kör" nog lite med dom så de tror att han inte orkar gå i en bra form. Malin frågade om jag alltid red honom lång och låg för det var där han ville gå. Nej sa jag så är det inte, men han tycker att det är bekvämt att gå där. Kortar man upp tygeln så kan han ibland reagera med "men det GÅR inte, min hals får inte plats" och går och drar i tygeln. Han vänjer sig dock, har inte mycket annat att välja på när jag är pilot iallafall.

Jag har ju fått för mig att jag vill tävla en LC:1 i Farsta om ett par veckor så vi tränade på delar av programmet på lektionen. Serpentiner är faktiskt svårare än vad man tror. Tänka på vägen, vart man ska tangera spåret, ställa hästen, rakrikta några steg och sen ställa åt andra hållet. Och dessutom ska man få in en övergång till skritt 6 steg på medellinjen. Försökte göra det i trav först men det blev katastrofalt så jag bröt av till skritt och gjorde allt igen och då gick det bättre. Tillslut funkande det även i trav.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0