Rapport från Sixten

Har pratat med fodervärden Malin som lånat Sixten. Han mår bra och träningen går framåt. Galoppen har blivit mer bärig och balanserad, speciellt i höger varv. För er som inte vet upptäcktes i maj -07 att Sixten hade spatt i höger bak, vilket kom som en total överraskning (och chock!)  för mig. Jag hade bara haft honom i drygt tio månader och han var bara fem år gammal då...Han var engradigt halt på "spattbenet" vid longering. Han blev sprutad med Cortizon i leden en gång och fick vila från maj-september. Jag tyckte fortfarande att han såg halt ut och frågade veterinären om jag verkligen skulle sätta igång honom trots det och hon sa att spatthästar oftast mår bättre om de får röra på sig försiktigt. Hon sa även att "har han inte blivit bättre så kanske vi måste ta bort honom".  Ångest! Jag och hans skötare började skritta honom korta pass och Sixten blev överlycklig över att äntligen få jobba efter den långa semestern på bete. I slutet av november åkte jag in till kliniken igen inställd på att eventuellt få ett mycket negativt besked. Men efter böjprov samt longering sa veterinären med ett leende "din häst är frisk, hältan är borta! Jag trodde inte det var sant och glädjetårarna började strömma ner för kinderna.... Jag älskar verkligen den här hästen!
image6  
Här är han lös i ridhuset hos Malin och busar lite...

Han har fått en leksak berättade Malin i form av en borste som han bär runt i munnen i boxen. Lägger den i krubban och kastar runt med, jättekul. Jag är så glad att han fått det så bra, Malin har tid att ge honom den omsorg och motion han behöver. Min lilla Matilda tar så mycket tid så jag hinner inte med honom just nu. Tack Malin för att du gör ett sånt bra jobb!   

Kommentarer
Postat av: Moi

Skönt att det ordnat sig så bra för Sixten. Han behöver ju någon han med.
Såg på bilderna från föltiden av Sixten och det är konstigt hur han kan växla färg. Det har han ju gjort nu med sedan jag såg den första bilden du skickade mig. Är han färgväxlare månne ???

Fikat blir framskjutet eftersom jag inte har mått bra på väldigt länge nu. Är på bättringsvägen, men allt tar sin tid, så även det här.

Ha det gott nu så här en söndagskväll.
KRAM

2008-01-27 @ 17:29:41
URL: http://buzfamily.blogspot.se
Postat av: Fredrik

kul att det går bra!

2008-01-27 @ 18:03:11
URL: http://fredrikfredrik.webblogg.se
Postat av: Martina

Åh, vad kul att det går bra med honom :)

2008-01-29 @ 13:08:27
Postat av: Malin

Gud så söt han var som liten fölis!
Han har levt rövare de senaste dagarna, pigg som få, piper hoppa och skuttar, lyckats spränga tråden i hagen och tog sig lös för att en annan häst jagade upp honom :P men allt gick bra kan jag tilllägga!
Kram babe

2008-02-06 @ 13:53:10

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0