Fastrullad häst

Igår när jag var i stallet sent på kvällen kom Sara och sa att en häst rullat fast i utestallet och frågade mig om jag visste vad man gör. Svarade nej eftersom jag aldrig varit med om det förut. Jag följde med och kikade in i boxen och där låg "Sparven" nära väggen med böjda ben och mage mot väggen och kunde inte röra sig ur fläcken. Vi stod där och diskuterade om man skulle fästa longerlinor på benen och dra runt honom och andra mindre bra lösningar medan vi väntade på stallägaren. Efter 5 minuter kom hon och sa att man ska dra hästen i svansen för att få loss den och att hästar kan dö om de ligger på rygg för länge. "Sparven" låg som tur var på sidan. Sara och stallägaren gick in i boxen och drog i svansen och lyckades faktiskt flytta ut 500 kg häst från väggen och då reste han sig upp på benen igen. Han var lite skärrad efteråt och skyggade när vi skulle gå in och klappa lite på honom och se att han var ok. Tänk vad man lär sig saker hela tiden om de här djuren fast jag hållt på med dem i över 20 år.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0